(Huomioithan, että tämä artikkeli on kahdeksan vuotta vanha. Artikkelissa esitellyt asiat, tilanteet ja analyysit eivät välttämättä päde enää nykypäivään.)

Kommentti: Miksi rauha on niin vaikea saavuttaa Syyriassa?

Mikko Patokallio | 21.09.2016

UPT kommentti Mikko

Vajaa pari viikkoa sitten Yhdysvaltain ja Venäjän ulkoministerit kokoontuivat jälleen kerran keskustelemaan tutusta aiheesta – Syyriasta. Genevessä nähty kaava oli tuttu: sanaharkkaa, kovaa kädenvääntöä, uusia yhteistyömalleja ja uusi yritys tuhoisan sisällissodan rauhoittamiseksi. Tulitaukosopimus syntyi, mutta joutui hyvin nopeasti vaikeuksiin. Osapuolet suhtautuivat vähällä innolla sopimuksen ehtoihin, ja elintärkeän humanitaarisen avun lähettäminen ei edistynytkään. Hieman yli viikkoa myöhemmin solmittu tulitauko onkin jo ajautunut karille. Maanantainen isku YK:n avustuskuljetusta vastaan hautasi sopimuksen todennäköisesti kokonaan.

Syyriassa on sodittu nyt yli viisi toinen toistaan tuhoisampaa vuotta. Kuolleita on todennäköisesti jo yli 400 000 ja miljoonat ovat paenneet kodeistaan. Tätä konfliktia on yritetty myös ratkoa lukuisia kertoja mutta heikolla menestyksellä. Ymmärrettävästi kysymys nousee kaikkien mieliin: miksi rauha on niin vaikea saavuttaa Syyriassa?

Syitä voi etsiä monesta eri paikasta, mutta kolme tekijää nousee ylitse muiden.

Liian monta osapuolta: Syyrian sodassa on yksinkertaisesti liian monta osapuolta. Konfliktissa on kolme erillistä mutta toisiinsa sidottua tasoa: paikallinen (hallitus ja oppositio), alueellinen (Turkki, Saudi-Arabia ja Iran) sekä kansainvälinen (Yhdysvallat ja Venäjä). Jokainen toimija tuo omat fiksaationsa ja intressinsä konfliktin dynamiikkaan. Eri toimijoiden ja tasojen intressit eivät välttämättä kohtaa, ja näistä isoista toimijoista jo yksikin riittää kaatamaan orastavan sovun.

Kansainvälinen diplomatia – etenkin Yhdysvaltojen ja Venäjän välillä – saa paljon huomioita, mikä ei kuitenkaan yksin riitä. Rauhaa varten tarvitaan eri tasojen ja toimijoiden hyväksyntä mahdolliselle ratkaisulle – tai vähintään sitä, etteivät ne torppaa rauhanomaista ratkaisua.

Helppoja ratkaisuja ei ole: Myöskään rauhansopimuksen sisällön osalta tarjolla ei ole yksinkertaisia ratkaisuja. On helppo todeta, että sodan ydinkysymys siitä, kenen ja miten Syyriaa tulisi hallita tällä hetkellä, on liian vaikea. Juuri tästä syystä puhutaan transitiota tai siirtymäkaudesta, joka antaisi lisäaikaa vastauksen löytämiseen. Erillisratkaisut, etenkin helpot sellaiset, ovat houkuttelevia, mutta niitä ei tämänkään konfliktin yhteydessä ole olemassa.

Tämä korostuu etenkin silloin, kun puhutaan Islamilaisen valtion – eli Isiksen – lyömisestä. Tavoitteena Isiksen tuhoamisesta on harvinaisen laaja yksimielisyys. Kysymystä ei kuitenkaan voi irrottaa Syyrian sodan laajemmasta kokonaisuudesta. Isiksen heikentyminen sekä vahvistaa sodan muita osapuolia että luo uutta kitkaa tai kiihdyttää vanhaa. Monelle Isiksen vastainen taistelu myös on tapa edistää omaa Syyria-politiikkaansa. Tapa, jolla Turkki käyttää kysymystä estämään Syyrian kurdien vahvistumista tai se, kuinka Venäjä hyödyntää Isiksen vastaista taistelua kiilan lyömiseen opposition ja sen tukijoiden välille, käyvät tästä esimerkkeinä.

Helppojen ratkaisujen puute on ollut pitkään osa Syyrian konfliktin luonnetta, mutta tekemättä jättäminen ei ole hyvä ratkaisu. Jokainen YK:n rauhanneuvottelukierros on käynnistynyt suuresta tragediasta kuten Ghoutan kaasuiskuista tai nyttemmin Aleppon saarrosta. Valitettavasti tilanne Syyriassa voi vielä pahentua, jos siihen ei puututa.

Sisällissodat ovat aina sotkuisia: Riippumatta siitä, miten alueelliset tuulet puhaltavat, loppujen lopuksi Syyriassa on kuitenkin kyse sisällissodasta – sodasta, jossa taistellaan Syyrian tulevaisuudesta, sen muodosta ja vallanjaosta. Myös ratkaisut tulevat kietoutumaan näiden ydinkysymysten ympärille.

Syyrian tapauksessa tuhon määrä ja väkivallan luonne tekevät rauhanrakentamisesta entistä vaikeampaa. Assadin hallinto on järjestelmällisesti eri keinoja hyödyntäen kyennyt tuhoamaan “oppositiomyönteistä” siviiliväestöä. Se on pommittanut ilmasta sairaaloita, markkinoita, leipäjonoja ja käyttänyt kemiallisia aseita. Lisäksi hallinnolla on teolliseen skaalan asti menevä kidutuskoneisto. Se on myös ollut estämässä humanitaarisen avun antamista ja piirittänyt sekä näännyttänyt eri alueita. Voidaankin sanoa, että Syyrian katastrofaalinen tilanne on pitkälti maan hallituksen toimien tulos.

Opposition mahdollisuus voittaa sisällissota heikkenee, mutta Assadin hallinnon toimet syventävät vihaa ja takaavat sen, että hyvin suurelle osalle syyrialaisista Assadin hallinto ei ole hyväksyttävä vaihtoehto millään tavalla. Huolestuttavinta onkin, että sirpaloituminen kiihtyy koko ajan. Tätä rataa kukaan ei enää pysty hallitsemaan Syyriaa.

Jokainen sota päättyy joskus – myös mahdottomalta vaikuttavat. Tässä suhteessa naapuroivan Libanonin 15 vuotta kestänyt sisällissota, jota Syyrian sodan tapaan leimasivat sektaarinen vihanpito, ulkoiset interventiot ja yhteiskunnallinen tuho, antaa esimerkin hyvässä ja huonossa siitä, mitä Syyrialle voi olla tiedossa.


Kommentit

[…] http://ulkopolitist-wp.azurewebsites.net/2016/09/21/kommentti-miksi-rauha-on-niin-vaikea-saavuttaa-syyriassa/ […]


[…] saadaan loppumaan? Kuten olemme aikaisemmin kirjoittaneet The Ulkopolitistissa, rauha Syyriassa on todella vaikea saavuttaa. Tällä hetkellä on hyvin vaikea nähdä konkreettista polkua nykytilanteesta rauhaan. Se on […]


Erinomainen yhteenveto asiasta. Syyriassa on yksinkertaisesti liikaa osapuolia. Hallitus, kapinalliset, naapurimaat tukemassa kuka ketäkin, suurvallat tulemassa suosikkejaan, uskontojen riidat, rikollisryhmät yms. Toisaalta myös liikaa menetettävää ja liian paljon saavutettavissa sotimalla. Lisäksi jonkinlainen pattitilanne, jossa mikään osapuoli ei pääse niskan päälle. Tosin on pieniä merkkejä siitä, että Assadin hallinto on hiljalleen pääsemässä niskan päälle Venäjän tuella ja avustuksella. Voitti sitten lopulta kuka tahansa, niin tulevatko Syyrian rajat säilymään? Muodostuuko siitä useampia valtioita tai puoli-itsenäisiä alueita? Epäonnistuneita valtioita? Ainakin iso kasa raunioita ja tuhottua infrastruktuuria, jonka jälleenrakentamiseen tuskin löytyy tarpeeksi rahaa.


No voi hitsinbimpulat taas. Korjausta jälleen; SOHR on tunnetusti enemmänkin pro-oppositio kuin regiimi myönteinen. “ Hizbollahille (joka on eräänlainen Iranin pistooli Israelin ohimolla – ts. Iranin pelote Israelia vastaan). As...” Nimimerkki EV:n esiintuoma Israelin on tosiaan osa Syyrian sisällissotaa koskevaa kuviota. Lähtökohtaisesti Yhsyvaltoja ja Eurooppaa uhkaa sunnipohjainen terrorismi. Israelille harmia tuottaa erityisesti siialainen terroristijärjestö Hizzbollah ja sitä tukeva Iranin vanha kaarti. Sekä Yhdysvaltojen että Euroopan ja toisaalta Israelin turvallisuusintressit eivät täysin siis kohtaa. Israelin Syyrialta miehittämän Golan-ylängön Syyrian puolella on ollut Isistä, Nusraa ja vastaavia salafi-jihadistisia ryhmittyä. Heitä vastaan Netanjahu ei ole Syyriassa iskenyt, sen sijaan ja ymmärrettävästi Hizzbollahia vastaan. Israelin tiedetään hoitaneen haavoittuneita syyrialaisia siviililejä, mutta heidän lisäkseen myös ko. ryhmiin kuuluneita kapinallisia. Esim. tässä uutisessa esiintyvä aseellinen oppositioryhmä on ainakin nykyään Yhdysvaltojen terroristijärjestö-listalla: http://www.timesofisrael.com/we-have-no-beef-with-israel-syrian-islamist-rebel-group-says Israelin turvallisuuspoliittinen ajattelu, sen alueellinen sijainti huomioonottaen; siis että vihollisen vihollinen on ystäväsi on tietysti johdonmukaista, mutta näin ulkopuolelta tarkasteltuna sangen paradoksaalista. Tarkemmin sanoen, maa joka saa valtavan määrän taloudellista ja aseellista tukea Yhdysvalloilta, omaa samaan aikaan näinkin huolehtivaisen tai vähintäänkin neutraalin suhteen sellaisten ryhmien suhteen, joiden ylistämät ”sankarit” ja ”marttyyrit” toteuttivat 9/11:n. Rohkaisevia eivät myöskään ole arvovaltaisen israelilaisen BESA Centerin johtaja Efraim Inbarin ehdotukset siitä, kuinka Isistä ei tulisi täysin tuhota, vaan käyttää sitä Assadia, Hizzbollahia ja Irania vastaan. Israelin harjoittama politiikka on Netanjahun aikakaudella ”arabisoitunut” tai ”orientalisoitunut”; Netanjahu on vuosikausia siirtynyt oikeammalle ja tukeutunut tiukemmin uskonnollissävytteisten puolueiden tukeen. Laitonta ja täysin kestämätöntä siirtokunta-projektia on jatkettu niin Länsirannalla kuin Golanilla -jonka liittämisestä Israeliin Netanjahu puhuu entistä avoimemmin Netanjahun johdolla Israel on onnistunut korjaamaan välejään Erdoganin johtaman Turkin kanssa, samalla kun se on avoimesti lähestynyt Saudi-Arabiaa. Maata, jonka edustama wahhabistis-salafistinen sunnilaisuus on Yhdysvalloissa ja Eurooppassakin iskeneiden, globaalien salafi-jihadististen Isiksen ja Al-Qaidan (ja usean Syyriaan oppositioon lukeutuvan järjestön) ideologinen lähtökohta. Uskoakseni Israel ei pyri ainoastaan heikentämään Syyriassa taistelevaa Hizbollahia ilmaiskuin, vaan se yrittää käyttää näitä jihadisti-kapinallisia sitä vastaan. Kenties jopa ohjamaan heitä iskemään Hizzbollahia vastaan sen tukialueilla Etelä-Libanonissa. Erityisen kohtalokasta tämä strategia on ollut alueella asuvien Syyrian druusien kannalta, jotka onnistuivat vuosia pysyttelemään neutraaleina Syyrian sisällissodassa. Oppositio-jihadistien rigoristinen takfir -uskontopolitiikka ja heidän druuseihin kohdistamat hyökkäykset ovat kuitenkin saaneet Syyrian druusit tukeutumaan Assadin ja SAA:n puoleen. Israelin druusit ovat syystä seuranneet tarkkaan maansa toimia Golanin Syyrian puoleisella alueella (1) Ja nyt vaikuttaisi siltä, että he ovat pystyneet muuttamaan Israelin ”harha-kranaatti”-politiikkaa tästä:”Israel holds Assad regime responsible for all errant missile fire, regardless of source...”(2) tähän:“This game must end. We are completely aware of the fact that it is not just mortars and bombs fired by Assad’s army that are landing in Israeli territory. On quite a few occasions, it is rebel fire. As such, the immunity granted to the rebels until now is over. From this point on, whoever is responsible for the fire will suffer the brunt of the response.” (3) 1)http://www.timesofisrael.com/lawmaker-accuses-liberman-of-backing-al-qaeda-attack-on-syrian-druze/ 2) http://www.timesofisrael.com/projectile-strikes-golan-thought-to-be-errant-rocket-from-syria/ 3) http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2016/09/israel-shifts-tactics-vis-a-vis-syria.html#ixzz4Knw4J8kh


Korjaus edelliseen. Tarkoitin siis mennyttä tulitaukoa tai tulitaukosopimusta, en rauhansopimusta. Ja tuosta proxy-sodasta mielenkiintoinen tilasto ajalta 18 maaliskuuta 2011 – 14. elokuuta 2016 pro-regiimi SOHR:ilta: ”Casualties from fighters of Lebanese, Iraqi, Palestinian, Jordanian, Arab Gulf, North African, Egyptian, Yemeni, Sudanese and other Arab nationalities, in addition to fighters of Russian, Chinese, European, Indian, Afghan, Chechen, Caucasian, American, Australian and Turkestan nationalities; who are fighting in the ranks the “Islamic State”, Jabhat Al-Nusra, the Islamic Turkestan Party, Jund al-Aqsa organization, Jund al-Sham, al-Khadra’a battalion, Junud al-Sham al-Shishan and Islamic movements: 52031.” Eli, nämä kaatuneet muodostavat n. 50% Assadia vastaan taistelleiden kaatuneiden joukosta tähän mennessä. ”Militiamen from Hezbollah:1321. Shiite fighters loyal to the regime of Iranian and Afghan and other Asian and Arab nationalities and al-Quds al-Filastini Brigade and gunmen of Arab nationalities loyal to the regime forces: 5163.” Nämä pro-regiimi taistelijat taasen 7% Assadin puolella taistelleiden kaatuneiden määrästä tähän mennessä. :Lähde: http://www.syriahr.com/en/?p=50612


Erinomainen päivitys. Siitä kiitos. Oma näkemykseni on, että Yhdysvallat ja Eurooppa jättivät Assadin syrjäyttämisen kohtalokkaalla tavalla Turkin, Qatarin ja Saudi-Arabian käsiin. Näiden maiden intressit ja pyrkimykset eivät ole olleet sen jalompia kuin Iranin, ja sittemmin myös Venäjän. Pari kyssää kuiteskin. Yhdysvaltain ja Venäjän rustaamaan epäonniseen rauhansopimukseen liittyen amerikkalainen analyytikko Daveed Gartenstein-Ross totesi hiljattain:"The agreement was based on a false premise, that the U.S. has more control over the armed opposition than it in fact does, and in that way it gave credence to Russian views that we control the opposition," he said. "This isn't the Cold War or the 19th century, where all the major players in armed conflicts like this are the pawns of Great Powers. Russia can obviously influence the Assad regime, but the U.S. has very little control over the opposition." Tähän liittyen kysynkin näkemystäsi nyky-syyrialaisen opposition olemuksesta, maltillisuudesta ja näin ollen Lännen kyvystä kontrolloida sitä. Tarkemmin sanoen, jos laskemme pois Isiksen ja ex-Nusra tai Jabhat Fateh al-Shamin (jolla ymmärtääkseni on monin paikoin sangen dominoiva asema kapinallisten keskuudessa. Esim. Idlibissä ja Itä-Aleppossa) kaltaiset terroristijärjestöt, onko oppositiossa mielestäsi tällä hetkellä sellaisia maltillisia, sekulaarispainotteisia ryhmiä, jotka voisivat syrjäyttää ko. terroristijärjestöt ja Ahrar al-Shamin kaltaiset (paikalliset) salafisti-jihadistiset ryhmät? Mitä nämä kapinallisryhmät ovat ja kuinka vahvoja ne tietojesi mukaan ovat. MP:”mutta Assadin hallinnon toimet syventävät vihaa ja takaavat sen, että hyvin suurelle osalle syyrialaisista Assadin hallinto ei ole hyväksyttävä vaihtoehto millään tavalla.” Ehdottomasti näin, mutta tilanne on vuosien saatossa sementoinut niin, että yhtä lailla suurin osa oppositiosta tai sen edustajista ei ole hyväksyttäviä tai uskottavia vaihtoehtoja Assadin puolella taisteleville tai hänen hallintoonsa tukeutuvien syyrialaisten kannalta. Kirjoitat myös että ”hyvin suurelle osalle” syyrialaisista. Ymmärtääkseni n. 45-60% syyrialaisista asuu tai on sisäisinä pakolaisina Assadin hallinoimilla alueilla. Seuraava Libanonin syyrialaisten pakolaisten keskuudessa tehty tutkimus oli myös sangen hämmentävä: https://www.foreignaffairs.com/articles/syria/2016-09-14/what-syrians-want


"Kansainvälinen diplomatia – etenkin Yhdysvaltojen ja Venäjän välillä – saa paljon huomioita, mikä ei kuitenkaan yksin riitä." Tämä on niin totta. Harvoin näkee analyyseja joissa ulkopuolisten tahojen rooleja ja osuutta sisällissodassa ruodittaisiin perusteellisesti. Silmiinpistävintä Eurooppalaisissa (ja usein myös Yhdysvaltalaisissa) arvioissa on länsikeskeinen näkökulma. Siinä sivuutetaan lähes täysin lähi-idän voimapoliittinen tilanne ja keskitytään länsimaisittain helposti hyväksyttävään ja kannatettavaan diplomatiaan ja neuvotteluprosesseihin. Lähi-idästä lähtöisin olevien, tilannetta sisältäkäsin ymmärtävien tutkijoiden ja journalistien näkemyksiä näkee länsimediassa harvoin. Sisällissota muuttui varsin pian alettuaan alueellisten suurvaltojen proxysodan näyttämöksi. Pohjimmiltaan kyse on Iranin pyrkimyksistä kasvattaa vaikutusvaltaansa ja lähi-idän arabimaiden huoli Iranin pyrkimyksistä. Iran pyrkii kaikin keinoin säilyttämään Syyriassa tilanteen, joka mahdollistaa asetoimitukset Hizbollahille (joka on eräänlainen Iranin pistooli Israelin ohimolla - ts. Iranin pelote Israelia vastaan). Assad on sotilaallisen heikkoutensa vuoksi käytännössä Iranin sätkynukke, joka poistuu näyttämöltä heti, jos Iran vetää hänen hallinnoltaan tukensa. Kyse ei ole siitä, että Iran olisi erityisen vahva, vaan siitä, että arabimaat ovat todella heikossa hapessa. Saudeilla ja emiraateilla on kyllä rahaa, mutta ei sotilaallista voimaa. Egyptillä on iso armeija, mutta massiiviset sisäiset ongelmat ja niin huono taloustilanne, ettei se kykene ruokkimaan edes omaa kansaansa. Lisäksi USA:n toimet ovat (tahattomasti) tukeneet Irania. Vetäytyminen Irakista jätti maan tosiasiallisesti Iranin vasalliksi ja poisti lähi-idän arabeilta perinteisen sunnalaisen suojapuskurin Iranin uhkaa vastaan. Iranin ydinsopu ja pakoteregiimin purku vahvisti Irania ja heikensi samalla USA:n arabiliittolaisten luottamusta USA:n apuun. Turkki yrittää säilyttää välit niin Iraniin kuin arabimaihinkin, ja hoitaa samalla kurdiongelmansa. Mutta jos Iran näyttää saavan Syyrian kontrolliinsa, ei taida olla epäilystäkään, etteikö Turkki asettuisi sunnalaisten arabimaiden tueksi. Vastaavasti, jos Assad ja Iran näyttävät häviävän, Venäjä lisää omaa panostaan. Kun tähän ynnää USA:n lähi-idässä toteuttaman politiikan minimaalisesta vaikuttamisesta ja Venäjän, joka käyttää USA:n passiivisuutta täysimittaisesti hyväkseen, ei ole ihme, että sotiminen jatkuu.


Lisättävää?

Ylläpito tarkistaa kommentit ennen julkaisua. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.