(Huomioithan, että tämä artikkeli on neljä vuotta vanha. Artikkelissa esitellyt asiat, tilanteet ja analyysit eivät välttämättä päde enää nykypäivään.)

Hindunationalismilla ratsastavan Narendra Modin kansalaisuuslaki leimautti Intian liekkeihin

Kirjoittajan henkilökuva
Gurmann Saini | 21.01.2020

Katutaiteilijat esiintymässä keskellä kansalaisuuslakia vastustavassa Shaheen Bagh-mielenosoituksessa New Delhin läheisyydessä tammikuussa 2020. Kuva: Wikimedia Commons

Intian sisäministerin Amit Shahin mukaan lain on tarkoitus auttaa muslimivaltioista paenneiden vainottujen vähemmistöuskontojen edustajia. Todellisuudessa tuore laki saattaa olla perustuslain vastainen. 

Intian parlamentin ala- ja ylähuone (Lok Sabha ja Rajya Sabha) hyväksyivät paljon kohua aiheuttaneen kansalaisuuslain, Citizens Amendment Actin (CAA) 10. ja 11. joulukuuta 2019. Pääministeri Narendra Modin ja lain alullepanijan sisäministeri Amit Shahin edustamalla Intian kansanpuolueella on koalitionsa kanssa vahva enemmistö alahuoneessa sekä niukka enemmistö ylähuoneessa, minkä ansiosta laki meni kevyesti läpi Intian parlamentissa. Alahuoneessa 311 edustajaa äänesti lain puolesta ja 80 vastaan; ylähuoneessa taas 125 äänesti puolesta ja 105 vastaan. 

Lain hyväksyminen aiheutti maan sisällä suuren kahtiajaon etenkin valtapuolueiden, mutta myös eri uskontoryhmien välillä. Maassa nähtiin lukuisia mellakoita, niistä seuranneita kuolonuhreja sekä valtavasti epävarmuutta siitä, mitä lainmuutos tuo tullessaan.

Poliittisia mellakoita on nähty Intian maaperällä jo 1800-luvulta lähtien. Valtaosan takana ovat poliittisten puolueiden edustajat tai heidän taustajoukkonsa. Myös uskontojen ja uskovaisten kustannuksella politikointi on Intian historiassa ollut enemmän sääntö kuin poikkeus. Vaikka Brittiläisen Intian hallinto päättyi jo yli 70 vuotta sitten vuonna 1947, jätti se Intian politiikan oppikirjoihin taktiikan, joka tällä hetkellä on maan hallituksella kovassa käytössä: hajota ja hallitse.

Koska Intian kansanpuolueen (BJP) kannatus laskee osavaltioissa, näyttää maata jakavien päätösten tekeminen ja hindunationalistien agendan taakse turvautuminen BJP:n ainoalta keinolta varmistaa oma äänestäjäkunta myös seuraavissa vaaleissa. Todellisuudessa itse hindulaisuudella ei ole tekemistä BJP:n politiikan kanssa, mutta populistinen ajatus hinduvaltiosta ja historiassa tapahtuneiden hindujen massamurhien kostamisesta on yhdistänyt hinduja ja BJP:n kannattajia entisestään. Puolueen politiikka onkin koetellut sekä maan perustuslakia että muslimien oikeuksia Intiassa: Modin johtama hallitus on tehnyt muutoksia muslimien avioliittolakiin, poistanut muslimienemmistöisen Kashmirin osavaltion erikoisoikeuksia ja tuoreimpana hyväksynyt Intiaan uuden kansalaisuuslain.

Mikä ihmeen CAA?

Citizens Amendment Act eli tuttavallisemmin CAA on Intian hallituksen alulle panema lakimuutos, joka korvaa vuonna 1955 voimaan tulleen kansalaisuuslain. Lakimuutoksen on tarkoitus auttaa Intiassa asuvien uskonnollisten vähemmistöjen edustajia, jotka ovat paenneet maahan Pakistanista, Bangladeshista ja Afganistanista ennen joulukuuta 2014, jotta heille myönnettäisiin nopeutetulla prosessilla Intian kansalaisuus.

Mahdollisuus saada kansalaisuus koskee kuitenkin vain tiettyjä uskonnollisia ryhmiä, kuten hinduja, sikhejä, buddhalaisia, jainalaisia, parseja sekä kristittyjä. Sisäministeri Amit Shahin mukaan lain tarkoitus on auttaa Intian naapurissa olevien muslimimaiden vainottuja ihmisiä, jotka ovat paenneet Intiaan, antamalla heille maan kansalaisuuden ja tuomalla heitä peruspalveluiden piiriin. Ensisilmäyksellä näyttää siltä, että lailla pyritään parantamaan paperittomien asemaa Intiassa.

Lain piiristä on kuitenkin rajattu pois muun muassa ateistit ja muslimit. Amit Shahin mukaan vainottuja muslimeja ei auteta siksi, että Pakistan, Bangladesh ja Afganistan ovat muslimienemmistöisiä tasavaltoja, joten muslimeilla ei ole hengen hätää siellä. Todellisuudessa esimerkiksi Pakistanissa muslimivähemmistöjä, kuten Ahmadiyya-muslimeja ja šiioja, on syrjitty jo pitkään, ja erilaiset ääriryhmittymät ovat tehneet vähemmistöjä vastaan myös väkivaltaisia iskuja. 

Muslimien ja ateistien huomiotta jättämisen vuoksi lakiesitys loi myös juridisia ongelmia. Intia on perustuslakinsa mukaan sekulaarinen valtio – joskin maan sekulaarisuus eroaa länsimaisesta sekularismista siten, että valtio ja uskonnot eivät ole täysin erillään toisistaan. Intiassa on voimassa esimerkiksi eri uskontoryhmille soveltuvat tapaoikeudet, kuten šaria-lakiin perustuva avioliittolaki ja omat perintölait muslimeille. 

Myös Intian perustuslain 14. artiklan mukaan kaikkien tulee olla samanarvoisia lain edessä. Keskustelussa on asiantuntijoiden ja maan opposition puolelta vahvasti nostettu esiin se, että uusi kansalaisuuslaki ei ole perustuslain mukainen, koska laki erottelee ihmisiä uskonnon perusteella. Lakimuutos onkin viety maan korkeimman oikeuden ratkaistavaksi, ja oikeuden on määrä käsitellä yli 50 oikaisuvaatimusta 22. tammikuuta. 

Ketkä vastustavat esitystä?

Lakia vastustetaan useasta syystä. Moni poliittinen toimija kritisoi lakia perustuslain vastaisuuden takia, mutta myös estääkseen hallituksen tavoitteiden toteutumisen. Varsinkin muslimeilla on suuri pelko siitä, että lakialoite on vain yksi lisäaskel heidän vainoamisekseen.

Lakimuutosta vastaan äänestivät luonnollisesti Lok Sabhan ja Rajya Sabhan paikalla olleet oppositiopuolueiden edustajat. Lisäksi tähän mennessä yhdeksän osavaltion pääministerit ovat vastustaneet lakimuutosta ja sanoneet, etteivät pane lakia toimeen omassa osavaltiossaan. Vastustajien joukko on laaja, ja siihen lukeutuu muun muassa äärioikeistolainen hindupuolue Shiv Sena, Keralan osavaltion kommunistinen puolue, sikhienemmistöisestä Punjabista Kongressi-puolue sekä BJP:n koalitiopuolue sosialistinen JDU Biharin osavaltiosta. Lisäksi esimerkiksi Odishan osavaltiossa BJP:n entinen liittolainen sekularistinen BJD-puolue äänesti lakialoitteen puolesta, mutta ei toivo sen tulevan voimaan koko Intiassa.

Vastustus on ollut vankkaa myös Afganistanin, Bangladeshin ja Pakistanin rajalla sijaitsevien osavaltioiden pääministerien keskuudessa. Esimerkiksi Assamin osavaltiossa vastustetaan kansalaisuuden myöntämistä pakolaisille, sillä osavaltio ei pysty tarjoamaan peruspalveluja uusille kansalaisille tai asuttamaan heitä osavaltion alueelle. Assamissa kytee myös pelko siitä, että uudet kansalaiset veisivät paikallisten maa-alueet ja työllistymismahdollisuudet. Samalla bengalinkielisten asukkaiden määrän kasvun pelätään tekevän osavaltiossa puhuttavasta assamin kielestä vähemmistökielen. 

Lakimuutos on saanut osakseen myös paljon kansainvälistä paheksuntaa. Mielenosoituksia lakimuutosta vastaan on nähty mm. Yhdysvalloissa, Australiassa ja Euroopan monissa maissa, ja myös Suomessa intialaisdiaspora on vastustanut lakia. Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeuskomissaari Michelle Bachelet on esittänyt olevansa huolissaan lain perusoikeuksia rikkovasta luonteesta. Lisäksi Intian rajanaapurissa Pakistanin pääministeri Imran Khan on julkisesti kritisoinut lakia. Khanin mukaan laki rikkoo kansainvälisiä ihmisoikeuksia ja Intian kahdenvälisiä sopimuksia Pakistanin kanssa. 

Lailla on myös puolustajansa, jotka ovat osoittaneet mieltään sen puolesta. Lain tukijoiden joukosta löytyy niin pakolaisia, jainalaisyhteisön edustajia, sikhejä, yliopisto-opiskelijoita kuin luonnollisesti Intian kansanpuolueen omia toimijoita. Lisäksi yli tuhat yliopiston tutkijaa on ilmaissut tukevansa lakiehdotusta. Muutoksen puolesta puhuvat perustelevat lakia solidaarisuuden ja avun antamisen näkökulmasta. Valtioista Venäjä on toistaiseksi ilmaissut näkevänsä lain Intian sisäisenä asiana. 

Mielenosoitukset leimahtivat liekkeihin

Rauhallisia mielenosoituksia lakia vastaan nähtiin lukuisissa osavaltioissa ympäri Intiaa jo ennen kuin parlamentti hyväksyi lain. Lakia vastustavien joukossa nähtiin luonnollisesti pääoppositiopuolueen keskustavasemmistolaisen Indian National Congressin johtohahmoja, kuten Priyanka Gandhi ja Rahul Gandhi, mutta myös paljon opiskelijoita ja muslimeja. Suurin osa mielenosoituksista on sujunut rauhallisesti. 

Osa mielenosoituksista leimahti liekkeihin, kun mielenosoittajat ja viranomaiset ottivat yhteen. Kaduilla nähtiin väkivaltaisten mielenosoittajien sytyttämiä kulkuneuvoja, rikottuja kauppoja, tukittuja valtateitä ja kiven heittäjiä, kun taas poliisi käytti arvaamattoman kovia otteita, kuten kyynelkaasua ja avointa tulittamista. Mielenosoituksissa loukkaantuneiden ja kuolonuhrien määrät ovat nousussa, ja YK:n pääsihteeri António Guterres on ilmaissut huolensa poliisin mielenosoituksissa käyttämää väkivaltaa kohtaan. 

Intia on myös katkaissut internetin ja puhelinverkon joissain osavaltioista mielenosoitusten takia. Vastaavanlainen sulku nähtiin myös Kashmirin osavaltiossa, kun maan hallitus poisti osavaltion erityisaseman ja erioikeudet elokuussa 2019. Viestintäverkkojen katkaiseminen on aiheuttanut ongelmia päivittäisten asioiden hoitamisessa sekä suurta huolta tavallisten kansalaisten keskuudessa, kun he ovat joutuneet tiedotuspimentoon.

Kolikon toinen puoli

Intian kansalaisuuslain hyväksymisen myötä keskustelussa on ollut myös koko Intian laajuisen väestörekisterijärjestelmän (National Register of Citizens, NRC) käyttöön ottaminen. Jos NRC tulisi voimaan, joutuisivat Intian kansalaiset omatoimisesti todistamaan kansalaisuutensa rekisteriä varten vaadittujen tarkastusten yhteydessä. Intialaisen Times Now -lehden televisiohaastattelussa sisäministeri Amit Shah perusteli NRC-rekisterin tarpeellisuutta ja sanoi, että nykyiset henkilötodistukset, kuten Aadhaar-kortti tai äänestäjän henkilöllisyystodistus, eivät käy kansalaisuuden todistamiseen. 

Tällä hän tarkoitti sitä, että samat dokumentit, joilla henkilö on päässyt avaamaan pankkitilin, ostamaan maata tai perustamaan yrityksen sekä äänestämään kaikissa maan vaaleissa, eivät ole kelvollisia, kun tarvitsee todistaa olevansa maan kansalainen. Sisäministeriltä ei kuitenkaan tullut suoraa vastausta siihen, miten kansalaisuus todennetaan. Suunnitelman epävarmuus on aiheuttanut lisää pelkoa monien vähemmistöryhmien ja hallitusta kritisoivien ryhmittymien keskuudessa. Huoli on herännyt myös sen vuoksi, ettei maan köyhimmältä väestöltä todennäköisesti löydy tarvittavia dokumentteja kansalaisuuden todistamiseksi. 

Jos intialainen muslimi ei pystyisi todistamaan esimerkiksi syntymätodistuksen perusteella olevansa Intian kansalainen, hän jäisi ilman kansalaisuutta. Jos taas intialainen kristitty tai muun uskonnon edustaja ei pystyisi todistamaan kansalaisuuttaan, hänkin jäisi ilman kansalaisuutta, mutta saisi sen myöhemmin kansalaisuuslain myötä. 

Intia ja demokraattinen tasavalta?

Kansalaisuuslain perustuslainvastaisuus selviää tammikuun loppupuolella korkeimman oikeuden antaessa tuomionsa. Lopullista päätöstä on vaikea ennustaa, mutta maan hallituksen perustelut pakolaisten auttamisesta vaikuttavat suurimmaksi osaksi kyseenalaisilta, kun tietyt ihmisryhmät jäävät pois avun piiristä uskontonsa vuoksi. 

Intian on väestöltään maailman suurin demokraattinen valtio. Positiivisen suunnan näyttämisen sijaan Intian hallituksen tekemät päätökset aiheuttavat suurta hämmennystä ja kahtiajakoa maan sisällä. Modin tulisi hoitaa Intian todelliset ratkaisemattomat ongelmat: nämä teemat, kuten korruption kitkeminen, talouden vahvistaminen, koulutustason nostaminen, työllisyyden lisääminen ja köyhyyden vähentäminen, jäävät tällä hetkellä uskonnollisen vastakkainasettelun varjoon.

Kysymys kuuluukin: ottaako Modin hallitus pian ohjat käsiinsä Intian keskeisten ongelmien ratkaisemiseksi? Vastaus selvinnee ennen maan seuraavia parlamenttivaaleja huhtikuussa 2024. Sitä ennen voimme kuitenkin odottaa BJP:n pyrkivän toteuttamaan hindunationalistisia kärkitavoitteitaan. Tämä jatkuu vähintäänkin siihen asti, kunnes parlamentin ylähuoneen Rajya Sabhan valtasuhteet muuttuvat vuoden 2020 aikana, sillä osavaltioiden ja presidentin valitsemien edustajien kuusivuotiskaudet eivät ala ja pääty samaan aikaan. Valtasuhteiden muuttumisen jälkeen BJP:llä ja sen liittolaisilla ei enää välttämättä ole tarvittavaa enemmistöasemaa muutosten tekemiseksi. 

Kansalaisuuslain aiheuttamat mielenosoitukset jatkuvat varmasti pitkään. Tällä ei välttämättä kuitenkaan ole kovinkaan paljon vaikutusta, sillä Intian hallitus ei näytä perääntymisen merkkejä: Amit Shahin mukaan takaisinpaluuta ei ole. Ratkaisu lieneekin tällä hetkellä Intian oikeuslaitoksen käsissä. 

 


Lisättävää?

Ylläpito tarkistaa kommentit ennen julkaisua. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.