(Huomioithan, että tämä artikkeli on 13 vuotta vanha. Artikkelissa esitellyt asiat, tilanteet ja analyysit eivät välttämättä päde enää nykypäivään.)

Suomi EU:ssa, Valtion rautatiet IVY:ssa

Synkeä yksinpuhelu | 27.05.2011

Meitä suomalaisia yhdistää itäisiin naapureihimme paitsi tietty taipumus melankoliaan ja persous viljatisleeseen, niin myös keisarikunnan ajalta periytyvä yhteinen raideleveys. Alunperin tsaari päätyi Länsi-Euroopan standardista eroavaan raideleveyteen Suomen turvallisuuspolitiikan kohtalonkysymyksen vuoksi: jotta preussilaisten ei olisi niin helppo hyökätä Äiti Venäjän pääkaupunkiin. Tai siis melkein yhteinen; 1960-luvulla Neuvostoliitto päätti muuttaa raideleveyttään muutamalla millillä. Tämä ei kuitenkaan estä Venäjää olemasta merkittävä ja nopeasti kasvava markkina-alue Valtion rautateille. Suurin osa VR:n tavaraliikenteen voluumista tulee Suomen satamista Venäjälle suuntaavasta transit-liikenteestä. Tämän pohjalta Suomi liittyi liitännäisjäseneksi IVY:n rautatieneuvostoon 2004, jonka täysistunto pidettiin ensimmäistä kertaa Helsingissä viime viikolla.

Finlandia-talossa kokoustanut rautatieneuvosto ei oikeastaan ole kala eikä lintu, vaan jotain korporatistista yritysfoorumin ja kansainvälisen järjestön väliltä. Jäsenvaltioita edustaa joko maan rautatiehallinto tai rautatieyritys, riippuen siitä onko rautateitä neuvostovallan jäljiltä yhtiöitetty. Vaikutusvaltaisin jäsen ollee Venäjän rautatiet, eli RZD, jonka toimitusjohtaja Vladimir Jakunin on myös rautatieneuvoston puheenjohtaja. Liitännäisjäseninä neuvostossa ovat IVY-maiden lisäksi Baltian maat (jotka eivät koskaan liittyneet järjestöön), Georgia (joka erosi IVYsta 2008 sodan jälkeen) ja Suomi jotka jakavat saman raideleveyksen –sekä jostain selittämättömästä syystä myös Bulgaria. Neuvoston toimenkuvana on koordinaatio rautatieliikenteeseen liittyvissä kysymyksissä, jossa ei Helsingin kokouksessa saavutettu mainittavaa menestystä. Kaiken kaikkiaan erikoinen foorumi kertonee jotain valtiovallan ja liike-elämän suhteen luonteesta entisissä neuvostotasavalloissa.

Entisen Neuvostoliiton alueen institutionaalisista trendeistä ajankohtaisin lienee Kazakstanin, Valko-Venäjän ja Venäjän viime vuonna tekemä sopimus tulliliitosta, josta kaavaillaan vapaakauppa-aluetta vuoteen 2012 mennessä. Itse IVY jatkaa kummallista varjoelämäänsä eurooppalaisen demokratian kehdossa Minskissä venäläisen pääsihteerin johdossa. Järjestön turvallisuusulottuvuus, josta alkujaan kaavailtiin Varsovan liiton korviketta, on unohtunut melkein kokonaan Shanghain yhteistyöjärjestön perustamisen jälkeen 2001.

Ohessa YLEn lyhyt uutinen Helsingin kokouksesta: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/ivy-maiden_ja_suomen_rautatiekokouksessa_ei_saavutettu_tuloksia_2608407.html

Maailman raideleveyskarttaan voi perehtyä tarkemmin: http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge

PS Huomiona Yleisradion toimittajille: Ensi vuoden kokous pidetään Ulkopolitistin saamien tietojen mukaan Armeniassa, eikä Azerbaidzanissa. Azerbaidzanissa toki järjestetään tästäkin huolimatta Euroviisut.


Kommentit

[…] Mahdollisesti kyseessä on Schrödinger mallinen juna, sillä juna on joko liikkeessä tai ei, mahdollisesti samanaikaisesti, mutta emme voi saada junan liikkeestä varmuutta ilman, että tahattomasti lukitsemme suunnan. Ehkä junien malleista puhuminen kuitenkin on liian suuri abstraktion taso – metaforien hyödyntämisen taustalla on kuitenkin pyrkimys yksinkertaistaa asioita. Suomalaiseen Nato-keskusteluun on usein kaivattu ”realismia”, ja kiistaton tosiasia on se, että Suomella on sama raideleveys Venäjän kanssa. […]


[...] rakennusten ja rautateiden lisäksi presidentti Obaman kömmähdys ja vallankumouksellinen räppi täydensivät viikon [...]


Lisättävää?

Ylläpito tarkistaa kommentit ennen julkaisua. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.